Bpost zal zich in 2014 moeten verantwoorden voor het gerecht, omdat werknemers al drie jaar lang facturen onderscheppen en vervalsen. Onderzoek toont aan dat er daarvoor valse bankrekeningen werden geopend bij Bank van de Post, schrijven Trends en De Tijd.
Inhoud:
Werkwijze
Werknemers van Bpost halen facturen uit de postzakken en vervalsen die vervolgens zodat het geld niet naar de aanvankelijke bestemmeling wordt gestuurd, maar naar hun eigen bankrekening. Die rekeningen werden bij Bank van de Post geopend met vervalste identiteitsbewijzen, waardoor het niet te achterhalen is wie de titularis ervan is.
Al drie jaar
Bpost zou al drie jaar op de hoogte zijn van de fraude met de facturen, maar zou tot zover niets hebben ondernomen. Het Brussels gerecht heeft na talrijke klachten en ook een recente ingebrekestelling beslist Bpost te verhoren. De toevloed van klachten is naar verluidt zo groot, dat het parket in Brussel twee onderzoeksrechters moet belasten met de behandeling van het dossier. Bpost zal zich in het voorjaar moeten verantwoorden voor de raadkamer.
Gespecialiseerde bendes
Woordvoerder Piet Van Speybroeck ontkent dat Bpost niets heeft ondernomen in de voorbije jaren. “Wij werken volop mee met het onderzoek, maar het is tot zover niet bewezen dat de fraude effectief bij Bpost gebeurt. Waar de rekeningen worden vervalst, is nog niet achterhaald.” Volgens hem gaat het om gespecialiseerde bendes, die zeer subtiel te werk gaan.
Bpost legde zelf klacht neer
Bpost heeft geen dagvaarding ontvangen om in verband met facturenfraude voor een rechtbank te verschijnen. Integendeel, het postbedrijf heeft hiervoor zelf in 2013 klacht tegen onbekenden met burgerlijke partijstelling neergelegd. Dat stelt Fred Lens, woordvoerder van bpost.
Bpost legde zelf klacht neer
Bpost heeft enkele tientallen klachten in verband met vervalste facturen gekregen en werkt hiervoor 100 procent samen met de speciale cel “Fraude” van de Federale Politie, reageert Bpost. “Een vervalste factuur kan onderschept geweest zijn vóór ze bij Bpost is gedeponeerd (tijdens het printen, onder omslag steken, frankeren, voorsorteren, transporteren, enz.), terwijl ze bij Bpost behandeld wordt, en nadat ze door Bpost is besteld. Bij Bpost wordt ze maximaal enkele uren behandeld en de sorteercentra hebben alle camerabeveiliging”, luidt het tot slot.
Bron: DMorgen.be